Bra att veta

Bra att veta

Hur går det till att boka en flytt med oss? När betalar jag min flytt? Kan man boka flyttstäd av er? Flyttar ni bara i Borås? Här ger vi svaren på några av de vanligaste frågorna som brukar komma upp när man anlitar oss för flyttuppdrag. Vi hjälper dig hela vägen genom flytten, kontakta oss med dina frågor redan idag!

    Flyttar ni bara i Borås?

    Vår flyttfirma utgår från Borås, men vi tar körningar i hela Västra Götaland. Största delen av vår verksamhet äger rum i Borås med omnejd. Vi är verksamma till exempel i Tranemo, Svenljunga, Ulricehamn, Kinna, Alingsås, Göteborg med mer.

    Vad erbjuder ni för flytthjälp?

    Vi erbjuder privatflytt, företagsflytt, flyttstädning, packhjälp och röjning.

    Boka flytt med oss

    Ni bokar ett kostnadsfritt planeringsmöte. Vi kommer ut till er och går igenom era önskemål och behov. Vi går igenom när din flytt ska äga rum, hur lång sträcka du ska flytta och eventuella tilläggstjänster som du önskar boka. Därefter får ni ett kostnadsförslag/offert. När vi har ert godkännande och vi är överens bokar vi in dagen som vi utför vår tjänst. Och därefter tar vi totalansvar över din flytt.

    Avboka flytt

    Avbeställning som sker tidigare än 7 dagar innan uppdraget ska påbörjas kan avbokas utan kostnad. Vid avbeställning därefter har Unik Flytt rätt till ersättning för faktiska kostnader och förluster som därmed uppkommit.

    Hur ser det ut med parkering?

    Vi sparar mycket tid vid flytten om vi kan stå nära porten med lastbilen på båda adresserna. Ofta går det bra, men är det en smal gata, enkelriktad gata är vi hänvisade till parkeringsplatser eller lastzoner. Något du som kund kan göra är att hålla en bra plats åt oss med din egen bil eller boka en plats vid adressen. Se även till om det finns någon vägbom att den är öppen när vi kommer!

    Vad händer om något går sönder under flytten?

    En olycka händer så lätt. Se alltid till att dina saker är försäkrade.
    Det finns inget som heter affektionsvärde i samband med en skada i en flytt. Om du packar själv är du ansvarig för att ömtåliga saker är ordentligt packade. Låter du oss sköta packningen så ansvarar vi för att sakerna kommer fram intakta till dig som kund. Skulle det vara så att det händer en olycka har vi en ansvarsförsäkring upp till 10 miljoner hos länsförsäkringar som täcker eventuella skador på egendom som Unik Flytt personal orsakar. Viktigt att känna till är att vi som flyttfirman har rätt att i första hand laga det som är trasigt. I andra hand att ersätta dig som kund för marknadsvärdet.

    Vad erbjuder ni för betalningsalternativ efter flytten?

    När flytten är klar, kan ni välja att betala med swish eller faktura. Väljer man faktura tillkommer en fakturaavgift på 39:-

    Flyttstädning med oss

    Lämna de tunga bitarna till oss. Att flyttstäda kan vara både stressande, tungt och tidskrävande. Vi löser städet tryggt, smidigt och enligt konstens alla regler så att du i stället kan fokusera på ditt nya boende. Över hälften av våra kunder anlitar oss även för flyttstädning. Vi erbjuder garanti på alla våra jobb som vi utför. Fråga oss för pris på flyttstäd.

    RUT-avdrag på flytthjälp

    Flytt och flyttstädning hör till gruppen hushållsnära tjänster som är berättigade till RUT-avdrag. Uppfyller du villkoren har du rätt till 50% i skattereduktion på arbetskostnaden. Eftersom arbetskostnaden vid flytt och städ är en stor del av priset blir det hela en stor besparing för dig. Vi på Unik Flytt sköter hela administrationen av Rut-avdraget mot Skatteverket.

    Läs mer om skattereduktionen och om du uppfyller villkoren för RUT på Skatteverkets hemsida.

    GDPR

    För oss är det mycket viktigt att du som kund känner att vi hanterar dina personuppgifter på ett tryggt och säkert sätt.
    EU:s Dataskyddsförordning började gälla här i Sverige 25 maj 2018. Denna förordning innebär bland annat att krav på hur vi som företag får behandla dina personuppgifter och syftar till att förbättra skyddet för individen.
    Vi registrerar dina personuppgifter i vårt kundregister, och eventuellt också i andra dokument, när du beställer en tjänst hos oss. Du kan även förekomma i vårt adressregister för e-post. Utöver person- och adressuppgifter så registrerar vi personnummer för den person som ska utnyttja det RUT-avdrag som tjänsten berättigar till.
    Vi använder endast uppgifterna för eget bruk och för ansökan av RUT-avdrag hos Skatteverket i Sverige. Eventuellt kan de också delges annan myndighet i Sverige enligt dess begäran. Vi sprider/säljer inte uppgifterna. Personuppgifterna är skyddade i vår kunddatabas med lösenord och vi tar backup, för eget bruk, på uppgifterna.

    Vår personal

    Vår personal är under sekretess så ni kan känna er trygga i både hemmet och på företaget. Ostraffad personal som är försäkrad genom Fora. Personalen bär arbetskläder.

    Vi har F-skattsedel

    Vi är momsregistrerade

    Vi följer Bohag 2010

    När vi gör upp ett avtal om flytt med dig som kund så förhåller vi oss till de bestämmelser som upprättats av Sveriges Åkeriföretag (SÅ), Sveriges Möbeltransportörers Förbund (SMF) och konsumentverket, den så kallade Bohag 2010. Bohag 2010 är en överenskommelse mellan branschorganisationerna och konsumentverket som syftar till att skapa ett grundläggande regelverk för relationen mellan flyttfirmorna och våra kunder.

    ”Som kund har du mycket att vinna på att anlita en flyttfirma som använder sig av Bohag 2010, eftersom du då vet att det är en seriös firma du har att göra med”

    Nöjd kund garanti

    Vi är en flyttfirma som brinner för nöjda kunder. Vi levererar god service med hög kvalitet där vi sätter kunden i första rummet. Vår affärsidé bygger på noggrannhet med ett stort personligt engagemang. Som kund får ni gärna ge oss ett omdöme när vårt uppdrag har utförts på reco.se Det är er flyttupplevelse av våra tjänster som hjälper oss att bli mer unika på det vi gör.

    Om du mot förmodan inte är nöjd med vårt arbete vill vi gärna att ni kontaktar oss senast en vecka efter utförd tjänst. Vid flyttstädning önskar vi en återkoppling dagen efter om ni inte skulle vara nöjda så kommer vi självklart ut och åtgärdar det.